Antonov avion AN124
Početna Transport Antonov i problem vazdušnog vangabaritnog transporta

Antonov i problem vazdušnog vangabaritnog transporta

Rat u Ukrajini i sankcije Rusiji prizemljili su mnoge najveće svetske teretne avione. Posle uništenja najvećeg kargo aviona ikada AN225 koji nije stigao da se pre rata izmesti sa kijevskog aerodroma. Smatra se da je operativno oko 25 nešto manjih ali i dalje ogromnih kargo aviona Antonov AN124.

To su specijalne letelice nosivosti oko 150 tona koje su prvobitno bile namenjene za potrebe vojnog i kosmičkog programa Sovjetskog saveza.

Do 2014. godine Ukrajina i Rusija su sarađivale u proizvodnji i održavanju ovih slavnih aviona koji su bili korišćeni širom sveta. Rusi su proizvodili više od pola delova a Ukrajinci motore.

Njihov ogroman tovarni prostor sposoban je da primi čitave lokomotive, velike turbine, ogromne količine hrane, preko 1000 ljudi, ili kakve druge nestandardne i vangabaritne terete.

Transport ovakvih posebnih mašinskih tereta ja naravno neuporedivo brži nego transport brodovima, da se i ne pominje dodatna komplikacija prevoza vangbaritnog tereta drumovima do krajnjeg odredišta.

Antonov avion AN124
Antonov avion AN124

Rusija je posle 2014. osnovala sopstvenu vazdušnu kompaniju Volga Dnjepr.  I Ukrajina i Rusija su iznajmljivale Antonove za razne industrijske, komercijalne pa i vojne potrebe. Fabrika Boing kod Sijetla se oslanjala na  AN124 za dobavljanje letećih komponenti iz drugih fabrika.

SpaceX kompanija Elona Maska je uz pomoć AN124 dopremala turske satellite na Floridu da bi ih svojim raketama lansirala u orbitu. Antonov avioni u ruskom vlasništvu sada ne smeju da lete prema zapadnim državama, ili su zarobljeni širom sveta. Jedan ruski AN124 je parkiran na aerodromu Toronto u Kanadi i njegova sudbina je neizvesna.

Smatra se da Ukrajina raspolaže sa sedam AN124, ali Ih sada uglavnom koristi, kako kažu, za sopstvene humanitarne svrhe. Kao matičnu luku uglavnom koriste Lajpcig.

Antonov avion AN124
Antonov avion AN124

Da stvar bude gora, izvešteno je da je fabrika Antonova pored Kijeva bombardovana, tako da će nova proizvodnja ovih moćnih letelica biti teško uspostavljena.

Smatra se da su Ukrajinci još odavno započeli gradnju drugog primerka AN225 ali je veliko pitanje da li će I kada će ovaj kolos biti dovršen. Što se tiče Rusije, njihova situacija je dodatno zakopllikovana sankcijama i potrebom da uspešno održavaju civilnu flotu aviona koja je takođe pod sankcijama.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.