Međunarodni transport nafte van pogleda javnosti
Početna Transport Međunarodni transport nafte van pogleda javnosti

Međunarodni transport nafte van pogleda javnosti

Međunarodni transport energenata je visoko razvijena i unosna delatnost. To je i veoma javna delatnost sve dok ne nastupe politički problemi. Sada je u toku jedna od većih operacija promene glavnih naftnih tokova. Zabrana uvoza ruske nafte je stupila na snagu 5. decembra 2022.

Uz ograničenje cene ruske nafte ovaj oštar raskid Zapada bi trebao da naškodi ruskom izvozu. U međuvremenu je već pripremljena alternativa. Kako je smanjen transport zemaljskim putem, tako je povećana količina nafte koja se izvozi brodovima. Smatra se da su protekle godine mnogi akteri kupovali stare tankere i pretvorili ih u takozvanu „sivu flotu“.

To su brodovi za koje je teško otkriti ko im je stvarni vlasnik, posluju van EU i G7 sistema međunarodnog osiguranja, imaju običaj da isključe radio odašiljače sopstvenog položaja. Ceni se da je broj ovakvih tankera porastao do čak 10% od ukupne svetske flote koja prevozi energente. Ovo je sasvim očekivano obzirom da je sistem sankcija i kontrole transporta nafte postao dosta složen.

Pogled iz vazduha na tankere za naftu usidrene u pristaništu terminala silosa za skladištenje nafte.
Pogled iz vazduha na tankere za naftu usidrene u pristaništu terminala silosa za skladištenje nafte.

Zanimljivo je da su Bugarska i Turska postale 3. i 4. svetski uvoznik ruske nafte koristeći nastalu situaciju. Bugarska je dobila dozvolu da brodskim putem uvozi, prerađuje i zatim izvozi rusku naftu. To je jako bitno i za države Balkana. Sa daljim razvojem sistema sankcija nad najveću balkansku rafineriju u Burgasu nadvila se opasnost. Od 5. februara predviđeno da Bugarska sme da dizelom snabdeva samo Ukrajinu.

Ko je najveći uvoznik ruske nafte?

Najveći svetski uvoznik ruske nafte ipak je nedavno postala Indija. Indija je povećala uvoz ruske nafte za nekoliko desetina puta! Put dostave je kraći, indijske rafinerije su pogodne za ruski tip nafte, plaćanje nije u dolarima. Posle mešanja i prerade, znatne količine nafte ili derivata se voze brodovima širom sveta, između ostalog i u Evropu.

Sa stanovišta Indije ovo je sasvim legalan posao, a uz to i koristan jer uspevaju da kupe naftu po sniženoj ceni. Zato i ostaje dovoljno profita da se uloži u brodove i logistiku međunarodnog transporta nafte. Sasvim je verovatno da i ruski igrači zaobilaznim putem poseduju mnoge od brodova koji su sada postali neophodni za povećani međunarodni transport brodskim putem.Indija je tako postala veliki partner Rusije u zaobilaženju sankcija. Moguće je da je upravo ovo razlog da je BBC nedavno objavio dokumentarni film koji izrazito negativno prikazuje indijskog premijera Modija.

Film je izazvao ogorčenje i zabranjen je u Indiji jer se smatra da je u pitanju anti-indijska kampanja kojom Britanija pritiska bivšu koloniju da se pridrži sankcijama.Sve u svemu, za sada deluje da postoji dovoljno brodova za povećani međunarodni transport nafte i naftnih derivata, bilo da se nalaze u sastavu poznatih kompanija ili plove pod manje javnim okolnostima.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.