Početna Transport Ratne prilike – motor razvoja transportne infrastrukture

Ratne prilike – motor razvoja transportne infrastrukture

Postojeći glavni poljski aerodrom Frederik Šopen u Varšavi je građen 1934. godine. dosegao je kapacitet od oko dvadeset miliona putnika godišnje što prevazilazi njegove kapacitete. U međuvremenu su rađene rekonstrukcije, ali je Poljska sada drugačija država a i Evropa je postala drugačija.

Osim civilnog transporta, značajno je porasla potreba za teretnim transportom. Stanje železnice nije zadovoljavajuće, pogotovo u svetlu nedovoljno opremljenih i zagušenih prelaza sa Ukrajinom I Belorusijom odakle Kina planira da Novim putem svile doprema sve veće količine robe. Poseban problem su različiti standradi za koloseke u zemljama bivšeg Sovjetskog saveza i ostatka Evrope.

Na sve ovo se desio i rat u Ukrajini koji je preko noći Poljsku postavio u središte logističkih operacija koje Nato izvodi na svom istočnom krilu. Koristiti stari civilni aerodrom u sred prestonice za vojne potrebe nije moguće i zato je sasvim neočekivano mali aerodrom u gradu Rzeszów  (Žešov) postao veliki logistički centar za snabdevanje Ukrajine. Žešov, koji je na putu između Krakova i Lvova ima prugu i tradiciju trgovine, ali je svakako nedovoljan za opsluživanje velikih potreba Nato saveza.

Ovakve okolnosti su ubrzale ideju projekta novog mega aerodroma koji će se graditi 40 km zapadno od Varšave. Aerodrom treba da bude otvoren 2028. godine i tada bi opsluživao 40 miliona putnika godišnje, a kasnije i do 100 miliona godišnje. Osim toga gradiće se posebni kargo terminali, kao i železnički terminali i pristupi za pretovar robe. Naravno, gradiće se i izvesni vojni kapaciteti o kojima se trenutno manje priča. Troškovi ovog transportnog čvorišta će premašti 8 milijardi evra, ali to je samo početak. U igru ulazi i do sada nezapaženi fond Evropske unije za vojnu pokretljivost. Njegov cilj je da olakša transport tereta koji se koriste u vojne svrhe preko evropskih granica.

Sa novim bezbednosnim potrebama nije samo aerodrom deo rešenja, već je neophodna i šira infrastruktura za transport robe i putnika. Poljska planira izgradnju 2000 kilometara modernih pruga od kojih će putničke biti projektovane za brzine od 250 km /h , a teretne će biti rekonstruisane i obogaćene terminalima za intermodalni transport. Mreža puteva se podrazumeva. Sve zajedno je sada dobilo naziv projekta koji se može nezgrapno prevesti kao   ”Centralna komunikaciona luka” , a zapravo znači centralni transportni čvor. Ovako apstraktno ime treba da objedini razne inicijative i preduzeća tokom izgradnje najvećeg infrastrukturnog projekta u poljskoj istoriji.

poljska infrastruktura

Projektu se priključio i skorašnji sporazum Poljske i Ukrajine o izgradnji super brze pruge od Varšave do Kijeva. Kolosek će biti širine 1435 milimetara što je evropski standard za razliku od starog sovjetskog standarda od 1520 milimetara. Ukrajina zbog nasleđa iz doba Sovjetskog saveza još uvek koristi koloseke od 1520 mm.

U ovom momentu izgradnja hiljadu kilometara super moderne pruge kroz krizna područja izgleda udaljeno, no možemo se setiti da bi ta pruga išla prvo do Lvova – grada sa kojim Poljaci imaju bliske veze, pa tek potom do Kijeva.

Istovremeno, ako se razmatra što efikasniji transport robe u Evropu moglo bi se zaključiti da treba poboljšati granične prelaze koji ubrzavaju uvoz iz Kine. Jedan od njih je do sada bio železnički prelaz izemđu Poljske i Belorusije Malaševica – Brest. To je bio najpopularniji prelaz za kineske vozove na Novom putu svile Međutim, kako do sada nije obavljena značajnija rekonstrukcija, moguće je da će se zapadna Evropa i time Poljaci opredeliti za izgradnju drugih koridora.

Obično pomislimo da transport putnika i transport robe bivaju najviše podstaknuti razvojem privrede ili turizma, ali skorašnje prilike nam pokazuju kako vojne potrebe mogu da daju najbrži podsticaj razvoju saobraćajne infrastrukture.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.