Početna Transport Vozila bez vozača – budućnost logistike

Vozila bez vozača – budućnost logistike

Ove godine započeće pružanje redovnih usluga prevoza putnika automobilima bez vozača. U San Francisku kompanija Cruise koja je u vlasništvu giganta General Motors nudi probne vožnje.

Ne zaostaje ni Google koji kroz svoju firmu Waymo već poseduje razvijene i testirane automobile koji su bezbedni i pouzdani i bez vozača.

U planu je šire uvođenje bespilotnih auta kao taksi ili dostavnih vozila. Za sada se planovi sprovode na poznatijim lokacijama kao što su San Francisko u Kaliforniji i Finiks u Arizoni. Te sredine imaju i povoljnu toplu klimu, bez snežnih padavina koje otežavaju vožnju autima bez vozača.

Vozila bez vozača
Vozila bez vozača

Možda je još značajniji korak načinio kineski Baidu jer je pre nekoliko dana dobio dozvolu od države za komercijalnu upotrebu Vozila bez vozača u Pekingu kao taksi službe.

Drugačija problematika

Transport robe i međunarodna logistika je drugačija problematika, ali sama činjenica da započinje komercijalna upotreba automobila u milionskim gradovima nagoveštava neumitni pravac u kojem će se drumski transport kretati.

Autonomna vožnja u milionskim gradovima je još komplikovaniji poduhvat nego npr vožnja autoputem.

Sve ovo otvara mnoge dileme: sa jedne strane uočljive su brojne prednosti vozila bez vozača, ali postoje i negativne strane ove velike transportne revolucije.

Na strani prednosti možemo navesti:

  • manje saobraćajnih gužvi usled boljeg planiranja i optimizovanja prevoza
  • manje saobraćajnih nezgoda usled disciplinovanijeg ponašanja autonomnih vozila i izostanka ljudskog faktora
  • dugoročno smanjenje troškova jer nije potrebno plaćati vozače
  • mogućnost izuzetno dugih putovanja bez pauza i prekida, pa samim tim i brža dostava robe
  • više slobodnog prostora u gradovima jer će biti potrebno manje garaža i parking mesta
  • korisnija upotreba vremena koja se tokom putovanja inače troši na upravljanje vozilom
Napredni koncept visoke tehnologije Veliki polukamion sa prikolicom za teret na putu je transformisan uz pomoć grafičkih specijalnih efekata u digitalizovanu verziju futurističkog autonomnog kamiona. Snimak dronom iz vazduha

Na strani negativnih faktora mogu se uočiti:

  • Neizvesno dug period u kojem nova tehnologija treba da bude dobro uhodana i prihvaćena
  • Skuplji troškovi proizvodnje i održavanja vozila barem u prvom periodu
  • Pravna pitanja u vezi sa mogućim defektima i nezgodama
  • Pretnja sajber kriminala, tj mogućnosti da zlonamerni hakeri zloupotrebe tehnologiju
  • Potpuno odsustvo privatnosti u putničkim vozilima
  • Izostanak zadovoljstva u samom upravljanju putničkim vozilom koje je bitno za mnoge vozače
  • Nejasno je kako će vozila obavljati međunarodni prevoz

Najveći društveni problem možda će biti gubitak poslova za milione ljudi širom sveta koji sada obavljaju poslove vozača i prateće delatnosti u logistici putničkog i teretnog transporta.

Sve u svemu, logistika neće biti ista, međunarodni transport robe će doživeti ogromne promene. Treba ipak biti optimista, jer međunarodni transport robe i logistika su kroz istoriju čovečanstva već doživeli brojne revolucionarne promene bilo usled tehnološkog razvoja ili usled društveno političkih promena.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.