Početna Transport Nova carinska pravila u EU – Šta treba znati?

Nova carinska pravila u EU – Šta treba znati?

Od 1. oktobra ove godine počinje primena Mehanizma za prekogranično prilagođavanje ugljenikaEU CBAM regulative koja uvodi uvoznu carinu na emisije ugljen-dioksida u proizvodnji. Obaveza CBAM redovnog praćenja počinje 1. oktobra, a prvi detaljan izveštaj, svojevrsnu novu carinsku deklaraciju, treba podneti već u januaru 2024. godine. Izveštaj između ostalog sadrži i podatke o emisijama CO2 koje se ostvaruju u proizvodnji.

CBAM iz osnova menja režim međunarodne trgovine sa EU –  menjajući troškove, marže i konkurentnost izvoznika na tržišta u EU. Privredni subjekti treba da se ubrzano upute, pripreme i prilagode novim uslovima, naročito da što pre krenu sa pripremom izveštaja za prvi kvartalni period koji kreće 1. Oktobra. Kompanija ENPEKS  redovno prati promene i u toku je.

Šta je CBAM i zašto je važan? 

Od 1. oktobra 2023. godine, Evropska unija počinje da primenjuje regulativu kojom uvodi jedinstvenu uvoznu dažbinu, svojevrsnu carinu, na emisije ugljen- dioksida, poznatu pod nazivom Mehanizam za prekogranično prilagođavanje ugljenika (CBAM), kao važan deo ukupne strategije suočavanja sa problemom klimatskih promena, oličene u paketu “Spremni za 55“, čiji je cilj da Evropa postane klimatski neutralan kontinent do 2050. godine. 

Hteli ne hteli sve kompanije koje rade na tržištu EU moraju primeniti zakonske odredbe o CBAM – u. CBAM će se u prvo vreme odnositi na proizvodnju gvožđa, čelika, aluminijuma, cementa, veštačkog đubriva, električne energije i vodonika – CO2 intenzivne sektore, koji su ujedno najosetljiviji na “propuštanje” – a ova lista će se postupno proširivati na sve proizvode koje već obuhvata sistem trgovine emisijama CO2 – EU ETS. U narednih nekoliko godina, vrlo je moguće da će uključiti proizvodnju stakla, papira, mineralnih ulja, plastike i organskih hemikalija.

Za proizvođače van EU i uvoznike, a posebno one sa Zapadnog Balkana, uvođenje CBAM donosi brojne izazove, ali i prilike. Složena pravila koje donosi CBAM ističu i potrebu da ključni akteri strateški usklade svoje aktivnosti, obezbeđujući prilagodljivost u novoj eri međunarodne trgovine. U prvo vreme će biti otvoren Prelazni registar CBAM-a, koji će činiti osnovu za budući trajni Registar.

Iako tokom prelaznog perioda a koji traje do 2026 godine , neće trpeti finansijske namete, uvoznici u EU koji ne ispunjavaju obavezu izveštavanja ili neistinito izveštavaju, suočiće se s kaznama, koje se kreću od 10 do 50 evra po toni neprijavljenih emisija ugljen-dioksida. Turska i Indonezija u želji da sačuvaju tržište EU su već počele da primenjuju ove obaveze. Od 1. oktobra, uvoznici bi trebalo da se prijave pri Prelaznom elektronskom registru CBAM i da redovno i tačno izveštavaju. Naravno logistički provajder ENPEKS sve ove zakonske promene prati u stopu i pouzdan je partner za transport robe na tržište EU.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.