Početna Transport Brodski transport – rizici zagađenja sredine

Brodski transport – rizici zagađenja sredine

Brodski transport nafte nosi sa sobom dobro poznate rizike od izlivanja nafte. Svima su poznati veliki incidenti nastali havarijom tankera ili naftnih platformi. Nastala šteta po ekositem, snabdevanje vodom u priobalnim predelima, ili po turizam je ogromna. Uklanjanje izlivene nafte je skup i dugotrajan proces koji je ponekad i nemoguće izvesti. Primera radi iz naftne platforme koja je potonula nedaleko od američke države Luizijane posle uragana Ivan 2004. godine još uvek dnevno curi 300-700 barela nafte. Moguće je da će se curenje nastaviti narednih više decenija.

Brodski prevoz nafte odvija se tankerima u ogromnim količinama, ali je kontejnerski transport robe još obimniji. Ceni se da preko 80% robe kojom se trguje globalno putuje brodskim kontejnerima. Ta količina se i uvećava, tako da je npr 1980. godine brodskim kontejnerima bilo prevezeno oko 100 miliona tone robe a 2020. blizu dve milijarde tona robe.

Brodovima se dešavaju nezgode i incidenti u kojima gube teret, ili ga katkad i smišljeno ispuste ukoliko npr nezgoda ili vremenske prilike ugrožavaju plovidbu. Količina robe koja ostane u svetskim morima gotovo da se ne može ni proceniti jer logističke frime tj prevoznici brodskog tereta nemaju obavezu da prijavljaju svaki gubitak osim ukoliko se radi o materijama koje su klasifikovane kao opasne. 

Polemika se vodi oko plastične robe i sirovine od koje se pravi plastične stvari koja je uglavnom sitni granulat (pelet). Ova sirovina još uvek se ne tretira kao opasna ali je u stanju da pričini ogromne štete koje traju godinama. Primera radi u najvećem incidentu sa gubitkom plastičnog polimera (peleta) koji se desio u maju 2021. pored obale Šri Lanke iz zapaljenog broda X-Press Pearl je oslobođeno 1680 tona plastičnih čestica. Ovo se smatra najvećom ekološkom nesrećom u istoriji Šri Lanke i najvećim pomorskim ekološkim incidentom ikada ne računajući izlivanja nafte.

Sam brod je goreo danima i oslobodio stotine tona štetnog dima dok nije potonuo. Plastične čestice koje je prevozio do dan danas nisu u potpunosti uklonjene sa plaža ovog pelepog ostrva koje u dobroj meri živi od turizma. Nošene strujama one su se raširile duž stotina kilometara obale. Ribolov je pretrpeo ogromnu štetu. Bezbrojne životinje su uginule, a ukupan štetan učinak plastičnih čestica je dugotrajan i teško ga je uopšte sagledati. Polimeri su vrlo dugotrajni, mogu plutati desetinama godina i imaju osobinu da upijaju štetne materije.

Pored ovog, najvećeg incidenta, dešavaju se i manje poznati incidenti. Na brodovima vatra obično izbije u mašinskom pogonu, ali sa povećanim učešćem kontejnerskog prevoza javljaju se i novi rizici. Dešava se da vatra izbije u nekom od kontejnera a posada ponekad i ne zna tačno kakav je sadržaj pojedinog kontejnera i kako se vatra može ugasiti.

Kompanije koje obavljaju transport robe brodskim kontejnerima kažu da je učešće incidenata tj gubotka robe u ukupnom transportu robe veoma malo izraženo u procentima. To jeste tačno za prosečnog kupca robe, postoji i osiguranje robe u transportu koje štiti pošaljioca i kupca. Sa druge strane, ekološka šteta koja nastane u incidentima može trajati decenijama, a pogotovo je zabrinjavajuće što zapravo i ne znamo šta sve završi u morima i docnije u životinjama ili našim organizmima.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.