Most Hongkong-Džuhaj-Makao je spektakularni infrastrukturni projekat koji povezuje tri ključne oblasti na jugu Kine: Hongkong, Džuhaj i Makao. Ovaj most je najduži prekomorski most na svetu, ukupne dužine 55 kilometara. Kombinuje mostove, tunel pod morem i veštačka ostrva. Otvoren je za saobraćaj u oktobru 2018. godine i predstavlja jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u okviru kineske inicijative “Pojas i put”.
Izgradnja mosta bila je izuzetno složena i trajala je skoro devet godina, uz korišćenje najmodernijih građevinskih tehnologija. Konstrukcija je otporna na jake vetrove, zemljotrese i tajfune, a njen dizajn i gradnja predstavljaju primer savremene inženjerske izvrsnosti.
Najveći deo mosta je iznad mora i premošćava plovni put Džuhai-Makao. Podmorski tunel dužine oko 6,7 kilometara prolazi ispod plovnog puta radi očuvanja bezbednosti brodskog saobraćaja. Dva veštačka ostrva su izgrađena na ulazima i izlazima iz tunela, pružajući tehničku podršku tunelu i olakšavajući tranziciju sa mosta na podmorski deo.
Važnost projekta
Most Hongkong-Džuhaj-Makao (Hong Kong – Zhuhai – Macao Bridge) ima ogroman ekonomski i strateški značaj. Omogućava bržu i efikasniju povezanost između Hongkonga, specijalnih administrativnih regiona Makao i Džuhaj, te ubrzava transport robe i ljudi. Naime, on značajno smanjuje vreme putovanja između ovih gradova koje je ranije trajalo više od tri sata – na manje od 45 minuta.
Pored toga, ovaj infrastrukturni projekat podržava regionalni razvoj kineske oblasti Veliki zaliv (Greater Bay Area), koja obuhvata devet gradova južne provincije Guangdong, Hongkong i Makao. Cilj ove oblasti je da postane globalni ekonomski i tehnološki centar, te je most ključni deo u integraciji ovih gradova.
Ekonomski i društveni uticaj ili ”most duhova”
Sa jedne strane, oni koji podržavaju projekat smatraju da je most Hongkong-Džuhaj-Makao značajno doprineo unapređenju logističkih veza i trgovinskih tokova unutar južne Kine. Osim toga, smatraju da ovaj projekat podstiče i turizam, jer omogućava lakši pristup između pomenuta tri regiona, koji su popularne turističke destinacije.
Međutim, uprkos njegovim velikim prednostima, projekat je izazvao i određene kontroverze, uključujući visoke troškove izgradnje, izazove održavanja i ekološke uticaje na morski ekosistem.
Iako Kinezi priču o ”mostu duhova” pripisuju propagandi Glasa Amerike čiji je tekst postao viralan na društvenim mrežama, stručna javnost ipak smatra da tu ima otvorenih pitanja.
Most Hongkong-Džuhaj-Makao često se naziva i “mostom duhova” zbog znatno manjeg prometa nego što je prvobitno očekivano. Kada je most otvoren, postojala su velika očekivanja da će podstaći ogroman promet između tri grada, ali je u stvarnosti broj vozila koja ga koriste ostao relativno nizak, što je izazvalo kritike i dovelo do toga da ga nazivaju “mostom duhova.”
Razlozi za ovo su višestruki. Postoje stroga pravila o tome ko može koristiti most. Privatni automobili moraju imati posebne dozvole koje su skupe i ograničene. Većina ljudi se oslanja na javni prevoz, pa privatna vozila nisu česta na mostu.
Troškovi prelaska mosta su prilično visoki, što mnoge vozače odvraća od njegove upotrebe. Kombinacija visokih cena putarine i dugog vremena potrebnog za dobijanje dozvole za prelazak, učinila je most nepristupačnim za prosečne vozače.
Postoji efikasna mreža trajekata i drugih alternativnih oblika prevoza između Hongkonga, Makaa i Džuhaja, koja je dugo postojala pre otvaranja mosta. Mnogi putnici i dalje koriste te usluge, jer su im one poznatije ili jeftinije.
Buđenje “mosta duhova”
Da Kina ne odustaje od svog grandioznog projekta, uprkos kritikama, govori i činjenica da je nakon četiri i po godine izgradnje, 1. oktobra 2024. godine puštena u promet nova saobraćajnica koja povezuje poluostrvo Makao i Tajpu. Most u Makau, dužine 3,08 km sa dvosmernom strukturom od osam traka, uključuje deonicu preko mora od 2,85 km i pruža direktnu vezu sa luke Makao mostu Hong Kong-Džuhaj-Makao i susednoj novoj urbanoj zoni u Tajpi.
Kineske vlasti su objavile i da je Luka Džuhaj na mostu Hong Kong-Džuhaj-Makao (HZMB) 5. oktobra zabeležila više od 20.000 ulaznih i odlaznih vozila, što je dnevni rekord od otvaranja mosta 2018.
Prema zvaničnim podacima, 453.000 putnika i 93.000 vozila prešlo je luku Džuhaj od utorka do subote, tokom prvih pet dana praznika državnosti, što je povećanje 56,38 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
Vozila sa tablicama Hong Konga i Makaa premašila su broj od 56.000, što predstavlja godišnji porast od 73 odsto.
Važno logističko čvorište
Vrednost uvoza i izvoza robe koja prolazi kroz luku Džuhaj preko mosta Hong Kong-Džuhaj-Makao u prvoj polovini godine premašila je 900 milijardi juana (oko 126,3 milijarde američkih dolara), što ukazuje da mega transportno čvorište postaje važan spoljnotrgovinski kanal za oblast Velikog zaliva Guangdong – Hong Kong – Makao. Prema pisanju kineskih medija, most je postao brzi kanal za uvoz i izvoz robe visoke vrednosti, svežih proizvoda za Hong Kong i Makao i prekograničnih paketa za e-trgovinu. Takođe je postao sveobuhvatno logističko čvorište koje pokreće brzu integraciju i razvoj logistike, protok kapitala i protok informacija između kopna i Hong Konga i Makaa, prema carini.