Početna Transport Uvoz robe iz Kine

Uvoz robe iz Kine

Najava sporazuma o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine koja je objavljena prilikom otvaranja Zimskih olimpijskih igara februara 2022. donela je dosta nada u pogledu buduće spoljnotrgovinske razmene Srbije i Kine. Kina je najveći proizvođač na svetu i uspešno se prethodnih godina nametnula niskim cenama i sposobnošću da isporuči velike količine najraznovrsnijih proizvoda. Uvoz iz Kine u Srbiju je porastao na preko četiri milijarde dolara i Kina je uveliko popularan izbor za mnoge srpske privrednike i građane.

Nije jasno kako bi pomenuti sporazum izgledao i šta će sadržati. Zapravo, u fazi smo da su najavljeni pregovori koji umeju dugo da potraju. Predviđeni rok za stupanje na snagu ovog sporazuma je kraj tekuće 2022. godine. U relacijama međunarodne trgovine koja je ograničena brojnim propisima i političkim odnosima to je kratak rok. Srpska strana se nada da bi sporazum doneo mogućnost da bi preduzeća poreklom iz trećih zemlje koje imaju proizvodnju u Srbiji ili neku drugu vrstu saradnje sa Srbijom pod povoljnijim uslovima mogle da iz Srbije izvoze u Kinu što bi za Srbiju bio novi zamajac za povećanje obima izvoza. Ipak, ovde se uvek mora računati da je svaki izvoz ograničen i pravilima o poreklu robe, a Srbija ima određene obaveze i prema drugim međunarodnim činiocima kao što su Evropska unija, Cefta, itd.

U svakom slučaju, uvoz robe iz Kine u Srbiju će biti značajan kao i do sada, a pogotovo bi sa dodatnim povoljnostima uvoz iz Kine mogao biti još privlačniji za brojne vrste industrijskih proizvoda, ili polufabrikata.

Uvoz robe iz Kine je, uprkos očiglednim prednostima u smislu cene i raznovrsnosti dosta složeniji u odnosu na uvoz iz geografski bliskih država. Evo nekih specifičnosti.

Znatno je lakše opredeliti dobavljača iz Evrope nego iz Kine

Evropa nam je geografski i kulturno bliža i mnoge njihove firme imaju predstavnike u Srbiji. Evropskog dobavljača lakše možemo proceniti u smislu pouzdanosti i sigurnosti saradnje. Na koncu, lakše je otputovati u evropsku državu i na licu mesta utvrditi osobenosti potencijalnog partnera.

Što se tiče Kine, jedna od osnovnih činjenica jeste da je broj proizvođača neuporedivo veći nego bilo gde drugde u svetu. To je teško shvatljivo za naše pa i evropske privrednike. Postoje gradovi koji su posvećeni određenoj vrsti robe u kojima radi hiljadu fabrika iz iste oblasti. Posledica ovako masovne proizvodnje je da je moguće pronaći dobavljača u bilo kojem opsegu cene ili kvaliteta. Kinezi su osim toga što su izuzetno produktivni proizvođači, takođe i veoma fleksibilni trgovci. Tu treba biti izuzetno precizan u dogovaranju porudžbine, jer će kineski partner vama izaći u susret u smislu smanjivanja cene, ali će i kvalitet onda biti proporcionalan.

Valja imati na umu da sami Kinezi svoju državu nazivaju „Središnje kraljevstvo/država“. U pitanju je civilizacija koja traje hiljadama godinama i koja u svojoj tradiciji i kulturi negde ima urezanu svest o tome da se nalazi u centru sveta. U smislu proizvodnje najšire vrste materijalnih dobara to je danas činjenica koju je teško osporiti.

Savet je da prilikom ugovaranja proizvodnje ili nabavke određene vrste robe svakako pregovara predstavnik kupca koji se odlično razume u tehnički deo jer Kinezi će lako prepoznati s kime imaju posla. Ukoliko se striktno ne naglase specifikacije, moguće je da dobijete robu sa slabijim karakteristikama, manje utrošenog materijala, slabijom kontrolom kvaliteta i slično. Drugim rečima, ukoliko težite najnižoj mogućoj ceni – nikakav problem, kineski partneri će vam sa osmehom i to omogućiti, ali će posao možda poveriti nekoj fabrici koja se bavi upravo time, jeftinom i manje kvalitetnom robom.

Postoji bezbroj kineskih dobavljača koji se mogu pronaći preko poznatih sajtova, ali je uputno obratiti se kolegama iz branše ili specijalizovanim agentima našeg porekla koji borave u Kini i imaju iskustvo u proceni kvaliteta dobavljača i pregovaranju sa istim. Ukoliko se radi o proizvodima koji se naručuju po meri kupca, sa tim je povezano i ispitivanje kvaliteta sirovina, kontrola kvaliteta gotovih proizvoda, sertifikovanja, pakovanja i dokumentovanja robe. Ovo su prvi koraci da bi uvoz robe iz Kine bio zadovoljavajući.

Prevoz robe iz Kine – tranzitno vreme i osobenosti

Govoreći o logističkim izazovima, očigledno je da je vreme potrebno za transport robe iz Kine znatno duže nego prilikom uvoza robe iz evropskih država. Od 2020. godine i krize izazvane pandemijom transport je znatno poskupeo osim što je tranzitno vreme duže. Sve to treba ukalkulisati u računicu konačnih troškova. Valja napomenuti da je u poslednje dve godine očekivano vreme prispeća robe iz Kine postalo dosta rastegljiva kategorija zbog brojnih zaključavanja uzrokovanih kovidom i sledstvenih poremećaja lanaca snabdevanja. Ovo nije samo specifičnost Srbije, već se čitav svet nalazi u sličnom problemu. 

Za prevoz kontejnera iz Kine je nekad bilo potrebno 35-40 dana, ali u poslednje vreme taj period može biti znatno duži, pa čak najveće kompanije i neće da garantuju tranzitno vreme

Koji pariteti se koriste kada se radi uvoz robe iz Kine

Bitan elemenat u čitavom postupku je što će kineski partner uvek navesti paritet po kojem se roba transportuje, a ti pariteti su po pravilu drugačiji nego oni koji se koriste u drumskom transportu sa obližnjim državama. Za uvoz robe iz Evrope koja ide drumskim putem najčešći paritet je EXW koji znači da kupac preuzima robu u fabrici ili magacinu proizvođača i nadalje potpuno odgovara za nju.

Uvoz robe iz Kine se obično odvija po paritetu FOB koji podrazumeva da će dobavljač utovariti robu na brod određen od strane kupca (npr u Šangaju) i da će roba biti izvozno ocarinjena, da će dobavljač platiti sve troškove prevoza robe do broda, kao i lučke troškove. Kupac u slučaju ovog pariteta plaća troškove brodskog transporta, kao naravno i sve dalje troškove osiguranja, transporta, uvoznog carinjenja i skladištenja.

U slučaju brodskog prevoza moguće je takođe da se koriste paritet CIF pri kojem prodavac robe plaća i transport brodom sve do odredišne luke (npr Rijeka). U takvom paritetu, kupac robe snosi rizik za kupljenu robu tek kada ona napusti brod. Razume se, to je manje obaveza za kupca, ali je usluga skuplja jer prodavac plaća transport brodom i osiguranje robe tokom plovidbe.

U varijanti tzv multimodalnog transporta, tj transporta koji uključuje više vidova prevoza (avionski, drumski, kontejnerski) moguć je i paritet FCA koji znači franko prevoznik na naznačenom mestu. Ovaj paritet podrazumeva da će kupac preuzeti najveći deo obaveza u smislu pronalaženja odgovarajućih tipova prevoza (počev od Kine), praćenja statusa pošiljke i osiguranja robe.

Uvoz robe iz Kine je i za profesionalce složen i relativno dugotrajan proces koji zahteva mnogo kontaktiranja, dobrog procenjivanja situacije na tržištu i u trenutnom saobraćaju, susretanje sa nepredviđenim i nepoznatim okolnostima, ali to je za iskusne logističare ipak sasvim uobičajena profesionalna aktivnost.

Uračunajte sve troškove

Zbog moguće složenosti kompletnog transporta i uvoza roba iz kine, te raznih troškova koji nastaju tokom transporta potrebno je sa većom pažnjom sračunati sve troškove. Ukoliko angažujte posrednika, tj domaću logističku firmu možete da tražite cenu usluge po principu “All IN“ što znači – svi troškovi su uključeni. Tako ćete najlakše imati uvid u sve troškove koji će proizaći u celom procesu.

Brodski prevoz iz Kine skuplji je nego ikada i to je posebna činjenica koja zaslužuje ozbiljna razmatranja i prognoze daljih kretanja ovih troškova. Ukoliko bi se desilo da brodski prevoz iz Kine još duži period ostane na ovako visokom nivou, onda bi ozbiljno trebalo preispitati koliko se isplati  uvoz robe iz Kine barem za pojedine vrste robe. Kontejnerski prevoz robe je način na koji se vozi ogromna većina robe široke potrošne. Ilustracije radi, pre pandemije je prosečan trošak dovoza npr standardnog frižidera bio oko 17 evra, ali u poslednje vreme je ta cena skočila na čak 70 evra pa i više. Jasno je da se ovaj trošak nekako mora na koncu uračunati u krajnju cenu prema vašem kupcu i krajnjem potrošaču. I na kraju, ali nipošto i najmanje važno  pre svih ovih koraka potrebno je da utvrdite da li je za određenu  robu uvoz iz Kine uopšte moguć, tj da li Srbija dozvoljava uvoz date vrste robe ili možda zahteva posebnu dozvolu za uvoz. Ako ste poručili robu koja ne ispunjava pomenute uslove pričinićete sebi najveće moguće troškove 😊

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.