Pet pobednika i pet gubitnika sa Silverstona. Ko je zablistao u dramatičnoj trci Formule 1, održanoj od 4. do 6. jula u Velikoj Britaniji? Naslovi su u medijima ovih dana. Pilot Meklarena Lando Noris pobednik je na domaćem terenu, a pažnju publike i novinara ukrao je i Niko Hulkenberg (3. mesto), koji se na po prvi put u životu popeo na pobedničko postolje – nakon 239 trka.
Karavan Formule 1, posle Silverstona, seli se u Belgiju, gde se od 25. do 27. jula vozi 13. trka “najbržeg cirkusa” na svetu.
Najprestižnije i najbrže svetsko takmičenje u auto-moto sportu, preko TV-a i digitalnih platformi, godišnje prati 1,5 milijardi ljudi, a sam brend je procenjen na 17 milijardi dolara.
Naravno, svega toga ne bi bilo da nema perfektno organizovane logistike sa visokom pažnjom na bezbednost trke.
Bezbednost trke Formula 1
Gerhard Berger, Jos Verstappen i Gilles Villeneuve samo su neki od vozača koji su umalo nastradali zbog problema sa gorivom. Ovi incidenti doneli su veoma striktna pravila radi bolje bezbednosti.

Nekad je u F1 bilo važno samo postići najveću moguću snagu, ali danas je na snazi pravilo Međunarodne automobilske federacije (Federation Internationale de l’Automobile – FIA) po pitanju sastava goriva, kao i ograničenje od najviše 100 kg goriva po bolidu u jednoj trci. Cilj je da se dobije što više energije iz dozvoljene količine goriva. Iz tog razloga je jako važno da znamo da se gorivo koje se koristi u takmičenju Formula 1 sastoji od 90% benzina (sintetički rafinisan, visokooktanski) i 10% etanola (biokomponenta, obnovljivi izvor energije).
Možda bi bilo interesantno znati fizičko-hemijske osobine ovakvog goriva: oktanski broj: preko 102 (često 104–107), gustina: oko 0,745–0,770 g/cm³ (varira zavisno od formulacije), energetska vrednost: oko 42–44 MJ/kg (nešto niža od čistog benzina zbog etanola), oksigenatni sadržaj: povećan zbog etanola, poboljšava sagorevanje, isparljivost: prilagođena za optimalne performanse u F1 motorima, emisije CO₂: niže u odnosu na čisto fosilno gorivo zbog prisustva biokomponente.
Što se tiče funkcionalnosti motora u F1, gorivo poboljšava efikasnost sagorevanja i smanjuje emisije, pruža visoku otpornost na detonaciju, omogućavajući agresivnije mape paljenja. Etanol doprinosi hlađenju smeše, što poboljšava performanse motora.
Glavni dobavljači goriva za F1 su Shell, Petronas, Mobil 1, BP/Castrol i TotalEnergies, koji razvijaju posebne formulacije u saradnji sa timovima.
Šta kažu ADR pravila?
Gledano iz ugla bezbednosti i ADR-a, moramo pomenuti karakteristike bezolovnog motornog benzina EVRO BMB 98, UN 1203, klasa opasnosti: 3 (zapaljive tečnosti), Kemlerov broj (oznaka opasnosti): 33 (veoma zapaljiva tečnost), ambalažna grupa: I, II ili III (zavisno od tačke paljenja i drugih faktora), tačka paljenja: < 23 °C (obično izmeeđu -40 °C i -10 °C), parna gustina: veća od 1 (pare su teže od vazduha).
Mere predostrožnosti pri transportu i rukovanju nalažu da se gorivo prevozi u odgovarajućim kontejnerima i cisternama odobrenim za ADR prevoz. Vozač goriva mora imati sertifikat ADR i mora da koristi odgovarajuću ličnu zaštitnu opremu (LZO).

Vozila se označavaju narandžastom tablom sa brojem 33/1203, ADR etiketa klase 3 (zapaljiva tečnost).
Prilikom rukovanja, obavezno se mora voditi računa o izbegavanju iskri, otvorenog plamena i statičkog elektriciteta – pare benzina su lako zapaljive i mogu formirati eksplozivne smeše s vazduhom. Takođe, treba osigurati adekvatan provodnik za uzemljenje prilikom pretakanja kako bi se sprečila statička pražnjenja. Prostorije u kojima se rukuje benzinom moraju biti dobro provetrene.
Između ostalog, treba spomenuti da i Etanol UN 1170, koji se dodaje i meša sa benzinom, spada u opasnu materiju, zapaljivu tečnost, klase opasnosti 3, a njegov Kemlerov broj (oznaka opasnosti) je 33 (veoma zapaljiva tečnost).
Karakteristike: tačka paljenja: obično oko 12°C, parna gustina je veća od 1 (pare su teže od vazduha, mogu se širiti po podu i zapaliti se na udaljenosti od izvora curenja).
Glavne opasnosti: lako zapaljiv – može formirati eksplozivne mešavine sa vazduhom, može reagovati s jakim oksidacionim sredstvima, izazivajući požar ili eksploziju u velikim količinama može izazvati narkotičke efekte, vrtoglavicu i iritaciju disajnih puteva. Pakovanje pri transportu i rukovanju mora biti u skladu s ADR zahtevima (bačve, kanisteri, IBC kontejneri ili cisterne).
Kod pomenute supstance, treba izbegavati izvore paljenja (otvoreni plamen, varnice, vrele površine), kao i voditi računa o uzemljenju kontejnera tokom pretakanja, da bi se sprečilo statičko pražnjenje. Prilikom rukovanja obavezno je koristiti LZO.
Gorivo na trci Formule 1 – bezbednost, jačina i ekologija
Tema upotrebe goriva u Formuli 1 je veoma interesantna, jer je tretman strogo regulisan, s obzirom na bezbednost, performanse i ekologiju. Formuli 1 i logistici oko nje pristupaju specijalizovane logističke firme, koje poštuju sve ADR propise.
Napomena: Tekst napisan u saradnji sa Anom Tucaković, ADR savetnicom