Image by Peter Fischer from Pixabay
Početna Transport Više od trke: Kako gorivo, ADR propisi i bezbednost oblikuju F1

Više od trke: Kako gorivo, ADR propisi i bezbednost oblikuju F1

Istorija trke Formule 1 beleži ozbiljne incidente vezane za gorivo, zato su danas ADR propisi obavezni za sve timove i logističke operacije

Pet pobednika i pet gubitnika sa Silverstona. Ko je zablistao u dramatičnoj trci Formule 1, održanoj od 4. do 6. jula u Velikoj Britaniji? Naslovi su u medijima ovih dana. Pilot Meklarena Lando Noris pobednik je na domaćem terenu, a pažnju publike i novinara ukrao je i Niko Hulkenberg (3. mesto), koji se na po prvi put u životu popeo na pobedničko postolje – nakon 239 trka. 

Karavan Formule 1, posle Silverstona, seli se u Belgiju, gde se od 25. do 27. jula vozi 13. trka “najbržeg cirkusa” na svetu.

Najprestižnije i najbrže svetsko takmičenje u auto-moto sportu, preko TV-a i digitalnih platformi, godišnje prati 1,5 milijardi ljudi, a sam brend je procenjen na 17 milijardi dolara. 

Naravno, svega toga ne bi bilo da nema perfektno organizovane logistike sa visokom pažnjom na bezbednost trke. 

Bezbednost trke Formula 1

Gerhard Berger, Jos Verstappen i Gilles Villeneuve samo su neki od vozača koji su umalo nastradali zbog problema sa gorivom. Ovi incidenti doneli su veoma striktna pravila radi bolje bezbednosti.

Image by Rudy and Peter Skitterians from Pixabay
Image by Rudy and Peter Skitterians from Pixabay

Nekad je u F1 bilo važno samo postići najveću moguću snagu, ali danas je na snazi pravilo Međunarodne automobilske federacije (Federation Internationale de l’Automobile – FIA) po pitanju sastava goriva, kao i ograničenje od najviše 100 kg goriva po bolidu u jednoj trci. Cilj je da se dobije što više energije iz dozvoljene količine goriva. Iz tog razloga je jako važno da znamo da se gorivo koje se koristi u takmičenju Formula 1 sastoji od 90% benzina (sintetički rafinisan, visokooktanski) i 10% etanola (biokomponenta, obnovljivi izvor energije). 

Možda bi bilo interesantno znati fizičko-hemijske osobine ovakvog goriva: oktanski broj: preko 102 (često 104–107), gustina: oko 0,745–0,770 g/cm³ (varira zavisno od formulacije), energetska vrednost: oko 42–44 MJ/kg (nešto niža od čistog benzina zbog etanola), oksigenatni sadržaj: povećan zbog etanola, poboljšava sagorevanje, isparljivost: prilagođena za optimalne performanse u F1 motorima, emisije CO₂: niže u odnosu na čisto fosilno gorivo zbog prisustva biokomponente. 

Što se tiče funkcionalnosti motora u F1, gorivo poboljšava efikasnost sagorevanja i smanjuje emisije, pruža visoku otpornost na detonaciju, omogućavajući agresivnije mape paljenja. Etanol doprinosi hlađenju smeše, što poboljšava performanse motora.

Glavni dobavljači goriva za F1 su Shell, Petronas, Mobil 1, BP/Castrol i TotalEnergies, koji razvijaju posebne formulacije u saradnji sa timovima.

Šta kažu ADR pravila?

Gledano iz ugla bezbednosti i ADR-a, moramo pomenuti karakteristike  bezolovnog motornog benzina EVRO BMB 98, UN 1203, klasa opasnosti: 3 (zapaljive tečnosti), Kemlerov broj (oznaka opasnosti): 33 (veoma zapaljiva tečnost), ambalažna grupa: I, II ili III (zavisno od tačke paljenja i drugih faktora), tačka paljenja: < 23 °C (obično izmeeđu -40 °C i -10 °C), parna gustina: veća od 1 (pare su teže od vazduha).

Mere predostrožnosti pri transportu i rukovanju nalažu da se gorivo prevozi u odgovarajućim kontejnerima i cisternama odobrenim za ADR prevoz. Vozač goriva mora imati sertifikat ADR i mora da koristi odgovarajuću ličnu zaštitnu opremu (LZO).

Image by Angelo Giordano from Pixabay
Image by Angelo Giordano from Pixabay

Vozila se označavaju narandžastom tablom sa brojem 33/1203,  ADR etiketa klase 3 (zapaljiva tečnost).

Prilikom rukovanja, obavezno se mora voditi računa o izbegavanju iskri, otvorenog plamena i statičkog elektriciteta – pare benzina su lako zapaljive i mogu formirati eksplozivne smeše s vazduhom. Takođe, treba osigurati adekvatan provodnik za uzemljenje prilikom pretakanja kako bi se sprečila statička pražnjenja. Prostorije u kojima se rukuje benzinom moraju biti dobro provetrene.

Između ostalog, treba spomenuti da i Etanol UN 1170, koji se dodaje i meša sa benzinom, spada u opasnu materiju, zapaljivu tečnost, klase opasnosti 3,  a njegov Kemlerov broj (oznaka opasnosti) je 33 (veoma zapaljiva tečnost).

Karakteristike: tačka paljenja: obično oko 12°C, parna gustina je veća od 1 (pare su teže od vazduha, mogu se širiti po podu i zapaliti se na udaljenosti od izvora curenja).

Glavne opasnosti: lako zapaljiv – može formirati eksplozivne mešavine sa vazduhom, može reagovati s jakim oksidacionim sredstvima, izazivajući požar ili eksploziju u velikim količinama može izazvati narkotičke efekte, vrtoglavicu i iritaciju disajnih puteva. Pakovanje pri transportu i rukovanju mora biti u skladu s ADR zahtevima (bačve, kanisteri, IBC kontejneri ili cisterne).

Kod pomenute supstance, treba izbegavati izvore paljenja (otvoreni plamen, varnice, vrele površine), kao i  voditi računa o uzemljenju kontejnera tokom pretakanja, da bi se sprečilo statičko pražnjenje. Prilikom rukovanja obavezno je koristiti LZO. 

Gorivo na trci Formule 1 – bezbednost, jačina i ekologija

Tema upotrebe goriva u Formuli 1 je veoma interesantna, jer je tretman strogo regulisan, s obzirom na bezbednost, performanse i ekologiju. Formuli 1 i logistici oko nje pristupaju specijalizovane logističke firme, koje poštuju sve ADR propise.

Napomena: Tekst napisan u saradnji sa Anom Tucaković, ADR savetnicom

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.